Sekcja Usług Opiekuńczych i Pomocy Instytucjonalnej
Sekcja Usług Opiekuńczych i Pomocy Instytucjonalnej
Kierownik: mgr Małgorzata Andrukiewicz
E-mail: m.andrukiewicz@mops.elk.pl
- Sekcją kieruje kierownik, który odpowiada za organizację pracy Sekcji, prowadzenie spraw merytorycznych, koordynację pracy oraz sprawuje nadzór i kontrolę nad pracą Sekcji.
- Kierownik podejmuje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej, na podstawie upoważnienia Prezydenta Miasta.
- Kierownik koordynuje działalność Sekcji z innymi komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy funkcjonującymi w Ośrodku.
- Do podstawowych zadań Sekcji Usług Opiekuńczych i Pomocy Instytucjonalnej należy w
szczególności:- udział w opracowywaniu planu potrzeb gminy w zakresie usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- organizowanie i świadczenie osobom, o których mowa w pkt 1) usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, zgodnie ze stwierdzona potrzebą, obowiązującymi przepisami prawa oraz przy uwzględnieniu oczekiwań osób obejmowanych tą forma pomocy w
zakresie:- pomocy w zaspokajaniu codziennych potrzeb bytowych
- podstawowej opieki higienicznej i pielęgnacyjnej,
- utrzymania kontaktów z otoczeniem, w miarę posiadanych możliwości.
- prowadzenie teczek osobowych osób objętych pomocą, kart pracy opiekunek oraz innej dokumentacji, w zależności od aktualnej potrzeby,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i gromadzenie dokumentacji w toku postępowań w sprawach o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej w formie usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz w sprawach dotyczących kierowania do domów pomocy społecznej,
- praca socjalna na rzecz poprawy funkcjonowania osób w środowisku społecznym,
w szczególności osób samotnych, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, - współpraca z domami pomocy społecznej w zakresie zapewnienia całodobowej opieki osobom tego wymagającym,
- sporządzanie wniosków do sądu w sprawach przyjęć osób do domu pomocy społecznej bez ich zgody,
8) nadzór i kontrola prawidłowości i adekwatności świadczonych usług,
9) udział w sporządzaniu oceny zasobów pomocy społecznej gminy,
- udział w planowaniu, analizie i kontroli realizacji budżetu Ośrodka,
- ścisła współpraca z innymi komórkami i samodzielnymi stanowiskami pracy funkcjonującymi w Ośrodku,
- sporządzanie okresowej sprawozdawczości dot. zakresu działania Sekcji,
- wnioskowanie w sprawie alternatywnych form opieki nad osobami wymagającymi pomocy osób drugich,
- realizacja zadania w formie mieszkania chronionego,
- podejmowanie innych działań wynikających z przepisów prawa, zgodnie z aktualnymi potrzebami,
- przyjmowanie skarg i wniosków dot. pracy Sekcji.